Det er ikke de enkelte digte i sig selv, det er hele
stemningen i Lene Henningsens nye digtsamling, der trænger sig ind på læseren.
Samlingen hedder Stilhedsbilleder til et oprør, en meget præcis titel. Her er
stilheden før den storm, som Lene Henningsen ser komme: Stormen af de døde og
de desperate overflødige, som verden er så rig på her i 2016.
Men det er ikke en storm, der høres, det er en storm, der
anes. Lene Henningsens stemme i Stilhedsbillederne befinder sig i en slags afmægtig
venten på, at noget må komme, et oprør måske. At det bliver nødt til at være
sådan, for ellers er der ikke andet tilbage end at leve i de velbjergedes tryghed,
som ender med at blive ubærlig, hvis man ikke er i stand til at isolere sig fra
verdens mange afmægtige stemmer.
Der er masser af referencer, der trænger sig på under
læsningen. Verden ender ikke med et brag, men med en klynken, den stille
desperation i en ventesal, hvor man ikke aner, om der kommer flere tog.
Men Stilhedsbillederne er ikke en temadigtsamling om
flygtninge- og immigrantsituationen i dag. Det er en samling om at leve i den
stemning, den foranlediger. Det kan lyde sådan her:
Fortæl mig
og jeg accepterer det ufærdige
i en blandet hånd
det fine det grove det altid virkelige
som brænder bag øjenlågene
de gennemførte eller de ødelagte scener
og
sammenhænge
båndene til dig og jer
fortæl mig
Dét er tonen i Stilhedsbillederne. De står oftest stille, er
fine sansninger om at leve i en slags trods uden at blive nedbrudt. De er alt
andet end bastante, et modbillede til dagens ofte skingre debat. Pludselig kan
de så flamme op i et programskrift:
Lær som ganske lille
at sejre
byg dine skibe med
flere master
sejl jorden rundt i
tilfældige badekar
og fortsæt
uden stop til evigheden
over for
en du elsker
kroppen og de
bristefærdige tanker
om skibe i vinden
der sejrer sig
gennem jordmørket
Dette digt er et af de stærkeste selvstændige digte i
Stilhedsbillederne. Sådan lyder en anråbelse på de besiddelsesløses vegne, når
Lene Henningsen skriver den.
Ydermere er der alle afstikkerne i samlingen, digte om natur og
kærlighed, for uden var det hele vel ikke meget værd, så ville der ikke være meget
til at lyse op. Det kan lyde således:
Svane læg dit hoved her
dit træk var stjernens
smeltet hvidt
ned efter grenene
der skal fange din lyd
og et blik hvor du kan hvile
Det er et fuldstændig uudgrundeligt billede, der bare skal
have lov til at fryse sig fast eller smelte sig ind i læserens erindring. Man
går galt i byen, hvis man prøver at fortolke mange af stemningerne og
billederne i bogen. Hvis man går løs på den med bare en lille hammer, går det
hele i stykker, for det er lavet af glas, stjerner og åndedræt.
Hvis politik var skabt af dette stof, ville verden være en
gavmild lagkage.
Det er Stilhedsbillederne også som fysisk objekt. Lene
Henningsen har selv taget en række sort/hvide, meget skarpe billeder, og bogen
er trykt på glat papir uden at teksten skærer i øjnene, som det ellers ofte
sker, hvis forlaget ikke har styr på virkemidlerne. Det er ganske enkelt en smuk
bog på både den ene og den anden måde, og hvis nogen tvivler på, at visse bøger
skal være fysiske, holdes i hånden og bladres i, så skal de bare tage Lene
Henningsens nye i hånden. Med sine små 100 sider er den overraskende tung. Det
fine og florlette i digtene skal selvfølgelig have en modpol. Lige som dagens
debat har brug for et modspil skabt af et helt andet og mere lyrisk udtryk.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar