Doris Lessing med den 15-årige Jenny Diski, 1963 |
På dansk hedder bogen
På skøjter til Antarktis, og den er
skrevet af engelske Jenny Diski. Hun var en kendt kritiker, journalist og
forfatter, som døde af lungekræft sidste. Indtil fornylig havde jeg ikke hørt
om hende, men så læste jeg en nekrolog i amerikanske New York Review of Books –
og det lød interessant, primært fordi den omtalte rejseberetningen fra
Antarktisk. Dem er der ikke mange af, hvis man ser bort fra alle de gamle
opdagelsesrejsende – og desuden forekom udgangspunktet at være originalt: Et
forslået menneske foretrækker den hvide farve – og vil have mere.
Diski har en noget usædvanlig personalhistorie. Som nævnt
var hendes barndomshjem kaotisk, den sædvanlige historie om forældre, der ikke
kan finde ud af at få styr deres eget liv og dermed slet ikke kan være
ansvarlige forældre. Det hele går op i røg, og Diski stikker som 14-årig af
hjemmefra, hvorefter hun får lov til at bo hos ingen andre end Doris Lessing,
der havde regnet med taknemmelighed fra Diskis side. Men det får hun ikke. Hun
får en totalt uregerlig teenager, der endda hurtigt får en psykiatrisk
diagnose. Hele den historie om Doris Lessing skriver Diski om i flere af sine
bøger, men den bliver kun perifert berørt i På
skøjter til Antarktis, så den lader vi også ligge her.
"Det må da være neurotisk at opsøge lidelse, hvis man kan nøjes med almindelig misfornøjelse? Psykoanalysen har gjort os tilbøjelige til at tænke på underbevidstheden som en fjende, der skal besejres, men måske er den snarere en god kammerat, som hjælper os med at overleve?"
Men tilbage til hvidheden: Jenny Diski lærte at sætte pris på
denne for hende beroligende farve på de psykiatriske hospitaler, hun røg ind og
ud af som ung. Den hvide farve, de hvide lagner, her kunne hun isolere sig og
opnå den vægtløshed, der satte bevidstheden på stand-by – indtil hun blev jaget
ud af sengen. Man måtte ikke bare være deprimeret, som hun tørt bemærker.
Derfor har hun som voksen indrettet sit soveværelse så hvidt, som det kan lade
sig gøre, endelig herre i sit eget liv.
Men hvidheden har også en anden betydning: Diskis mor
prøvede konstant at snobbe opad, så hun drømte om, at datteren blev
skøjteprinsesse. Derfor lærte Diski meget tidligt at skøjte, med den følelse af
frihed og uendelighed det giver. Igen: Bevidstheden annuleres, det er ren
krop. Og derfor slog det hende pludselig som voksen, at hun burde tage til
Antarktis. Alt er hvidt og uendeligt der. Det måtte være den perfekte verden
for en kvinde som hende, der altid har kæmpet mod erindringen – ved at skrive
om den. Den dobbelthed deles af mange forfattere, og det vil ikke være forkert
at kalde den en basal forudsætning.
Det er ikke helt nemt at komme til Antarktis, der ikke
tilhører nogen, og derfor tilhører forskerne. Jenny Diski skriver meget
sarkastisk om diverse samtaler med myndigheds-personer, og det sarkastiske, den
tørre humor, ligger virkelig godt til hende. Læg dertil, at hun også er noget
af en Rasmus Modsat. Blot fordi noget er alment accepteret, køber hun det ikke.
For eksempel ved hun ikke, om hendes mor stadig lever, og hun er heller ikke
interesseret i at få vished. Det vækker naturligvis undren i sociale
sammenhænge – vished er altid bedre en uvished, ikke sandt? Tag bare alle de
programmer om folk, der leder efter deres biologiske ophav og bryder grædende
sammen i døråbningen sammen med TV-holdet. Det er den historie, vi vil have:
Genforening og klarhed. Men for Diski er hvidheden – intetheden - klarhed. Ikke erindringen.
Det er den slags, der gør På skøjter til Antarktis virkelig interessant, for de gængse
opfattelser bliver taget op og vendt en omgang: ”Der synes ikke at være nogen
grænser for, hvor langt populærpsykologien er trængt ud, og hvor stor magt den
har. I dag ved alle og enhver, at mødre er et altafgørende element i enhver
psyke, og at tilknytning til dem er absolut påkrævet – også selv om forhold til
mødre kan være vanskelige eller endda rædselsfulde,” som Diski skriver i et
referat fra en middagssamtale, hvor den fremmede mener, at det da må være
forfærdeligt ikke at have klarhed. ”Nej, jeg synes, at det er pragtfuldt”, er
hendes svar. Og hvorfor? ”Måske beskyttede den permanente gåde om min
fraværende mor mig mod noget værre, noget uoverkommeligt. Og det gjorde den
virkelig, den beskyttede mig mod hende, hvis hun tilfældigvis stadig levede”,
som hun skriver, hvilket er svært at modsige. Og desuden: ”Det må da være
neurotisk at opsøge lidelse, hvis man kan nøjes med almindelig misfornøjelse?
Psykoanalysen har gjort os tilbøjelige til at tænke på underbevidstheden som en
fjende, der skal besejres, men måske er den snarere en god kammerat, som
hjælper os med at overleve?”.
Men, men. Jenny Diski har en datter, Chloe, og hun er noget
mere nysgerrig end moderen, ubelastet af de personlige erfaringer fra moderens
barndom. Så Chloe sætter sig selvfølgelig for at finde ud af, om hun har en
levende bedstemor eller ej. Og dér tager den biografiske del af bogen fart:
Selvfølgelig bliver Jenny Diski involveret i jagten på den forsvundne mor,
uanset om hun vil det eller ej. Det er langt hen ad vejen en solid og
interessant beretning om barndom, mødre, fædre, psykologiseringer og erindringer.
Jenny Diski skriver oftest blændende, og hun er original, fordi hun i
begyndelsen modsætter sig alt - for derefter at undersøge, hvorfor hun gør det.
Jenny Diski er glimrende til at se sig selv både udefra og indefra og holde de
to synsvinkler op mod hinanden. Og hun gør det oftest med en noget vrissen form
for både humor og smerte.
Det andet spor i bogen er rejsen til Antarktis. Diski kommer
med et krydstogtskib, som fortrinsvis består af fuglekiggere, og som bekendt er
den slags nørder, der mangler at krydse nogle fugle af på deres liste, altid
godt stof. Man er ikke helt almindelig, hvis man bruger sit liv på at rejse verden
rundt for at krydse fugle af på en liste, og der er nogle herlige beskrivelser
af disse folk og besætningen ombord på det russiske skib, der sejler dem til
Antarktis.
Antarktis er på en måde verdens ende, og det gælder også for
de steder, hvor der gøres ophold, Ildlandet, Falklandsøerne, den slags. Det er
hårdføre folk, der lever her, fiskere og hustlere, ikke helt som i en almindelig
forstad i den vestlige verden, så hele den særegne forsamling af
krydstogtgæster passer godt ind. Og så er der dyrene: Jenny Diski bruger flere
sider på en guddommelig beskrivelse at søelefanter, som turisterne vader rundt
mellem. Søelefanter bliver op til syv meter lange, tonstunge kødbjerge med det
mest obskønne udseende, der kan opdrives; Jenny Diski holder sig ikke tilbage
for at kalde dem søpeniser, for andet kan hun ikke sammenligne deres snabel
med. Det er meget underholdende alt sammen.
I bund og grund er På
skøjter til Antarktis meget traditionel: En rejseberetning om det ydre,
selve rejsen, og det indre, den rejsendes motivation og baggrund. Men det
bliver alligevel til en meget fin og anderledes beretning, fordi Diski er så
utraditionel, som hun er – og fordi det ikke er meget, man ellers læser om
Antarktis og naturen dér. Bogen er udkommet på dansk med 20 års forsinkelse,
den udkom allerede i 1997, men det gør intet. Sådan er det med gode bøger.
Som nævnt døde Jenny Diski af lungekræft i 2016. Hendes
sidste bog var en slags dagbog over en hverdag som kræftpatient, og den hedder In gratitude. Titlen er møntet på Doris
Lessing, for som hun sagde ved dennes begravelse: Lessing lærte mig, hvordan
man blev en forfatter. Og der er ingen tvivl om, at skrivning har været Diskis
vej ud af de blindgyder, mange andre med sådan en opvækst og ungdom havner i.
Mange af konflikterne mellem Lessing og Diski handlede om, at Lessing først og
fremmest var forfatter. Alt andet – inklusive den uregerlige teenager – kom i
anden række. Forfattergerningen handler om fokus, om at komme videre med
skriveriet. Resten må underordne sig. Men hele den historie er skrevet mange
gange af forfatteres ægtefæller og børn, så den lader vi ligge her.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar