Franz von Stucks berømte maleri "Sanseligheden", 1889 |
Kunstens verden er ikke for de sarte, og det er svært at
komme ind i den, hvis ens forældre ikke selv er kunstnere eller arbejder med
kunst. Det er ligesom med overklassen, der er utallige små ting,
man ikke bare kan lære sig, når man bliver voksen. Det er måder at gebærde sig
på og føle sig naturligt hjemme i. Det kræver ofte et mål af kynisme og en
naturlighed i den måde, man fører sig frem på.
Svenske Therese Bohman, der blev indstillet til Nordisk Råds
Litteraturpris i 2015 for romanen Den
anden kvinde, har skrevet en ny roman, der netop er blevet oversat. Den
hedder Aftenland og handler om en
kvinde i begyndelsen af 40’erne, som er kunstprofessor ved Stockholms
Universitet. Og det med at være kunstprofessor, det kan hun ikke helt forstå – ind
i mellem må hun knibe sig i armen, for kan det virkelig være sandt, at netop
hun, der kommer fra et almindeligt hjem i en lille flække, er havnet her i de
hellige haller? Hun har endda ikke rigtig gjort noget for det, synes hun selv,
det er dumpet ned i turbanen på hende, for hun gjorde ”bare” alt det, der
krævedes, så blev hun tilbudt det – og fik hjælp til at skrive ansøgningen.
Her ville en person fra overklassen tage det for givet, at stillingen var
hendes. Det manglede da bare.
Vor heltinde i Aftenland
hedder Karolina Andersson, og det eneste ualmindelige ved hende er
professortitlen og hendes speciale, hendes felt: Kvinderepræsentationer i
kunsten med særligt henblik på perioden omkring år 1900, symbolismens periode,
hvor forskellige kvindetyper ofte blev tegnet skarpt og forførende op: Luderen,
madonnaen, vampyren, forføreren og så videre. Det har Karolina altid været
interesseret i, fordi kvinden er så tydelig i de forskellige roller som
den, der lokker mænd i fordærv. Samtidig kan hun gå på
opdagelsesrejse i fantasien uden at sætte sig selv på spil for alvor. Og det er
nok Karolinas egentlige problem: Hun er klassens søde og dygtige pige, som bare
har ladet sig flyde med og har sagt ja til det hele – også mændene, der gerne
vil gå i seng med hende, men egentlig ikke vil hende for alvor, altså børn og
hele pakken. Måske ville hun det heller ikke, men det er først nu, hun begynder
at finde ud af, at den del af livet er ved at være kørt.
Derfor er hun fornylig – og det er sådan, vi møder hende i
romanens begyndelse – gået fra sin samlever i over 10 år. Samlever er det
rigtige ord her, for de er for længst holdt op med at have sex med hinanden,
men til gengæld har de hver især elskere og engangsknald. Karolina er nemlig
ret glad for sex, og hun er ikke karrig med at dele ud af sig selv. Men
pludselig står hun så i en ny lejlighed i et ikke videre spændende kvarter og
bliver opmærksom på, at hendes tilværelse som attraktiv kvinde måske er ved at
løbe ud. Hvad har hun opnået? Ikke et almindeligt liv med mand og børn, men en
karriere som akademiker, ordmager, analytiker. Er det noget overhovedet? Og har
hun egentlig opdaget noget spændende? Vil hun overhovedet blive husket?
Og bang – ind på scenen kommer en ung fløs af en studerende,
som netop er vendt hjem fra Berlin med et opsigtsvækkende fund: En næsten ukendt
svensk kvindelig maler, som han har fundet nogle hidtil uopdagede billeder af. Og
ikke nok med det – han har endda fundet en korrespondance, som mere eller
mindre beviser, at det er hende, og ikke den ellers så berømte Franz von Stuck,
der først malede hans kendte motiv med kvinden og slangen. Manden hugger
kvindens arbejde og fører sig frem, som var det hans eget. Det er en rigtig god
historie i nutidens Sverige – og over hele verdenen i øvrigt: De oversete og
berøvede kvindelige kunstnere. Sådan en opdagelse er et scoop – og det vil være
hende, Karolina fra lillebyen, der er jordmoder på opdagelsen.
Her tager Aftenland
fart, og vi har gang i et plot: Hvem var denne ukendte maler? Kan det
overhovedet passe? Therese Bohman bruger det som motor til at folde portrættet af
Karolina Andersson og det stockholmske kunstmiljø ud. Kunstkritikere,
kunsthandlere, professorer, journalister og andet godtfolk kommer indover og bliver
skildret i denne roman, der giver et godt billede af et lille, indavlet miljø
på godt og ondt. Men først og fremmest et godt billede af Karoline Andersson,
der står midt i vrimlen og forsøger at finde ud af, hvem hun selv er.
Og se – det sjove ved det hele er, at det jo lyder enormt
banalt og fortærsket, en historie vi har hørt mange gange før i andre miljøer,
men med samme tematik. Og intet er da nemmere, end at forfladige Aftenland til endnu en historie om en
barnløs kvinde i midtlivskrise. Men det ville være synd, for den lever ganske
enkelt i kraft af portrættet af Karolina. Karolina Andersson er en af den slags
romanpersoner, der bliver siddende. Vi kender allesammen yndlingsbøger med gode
kvindeportrætter, der fremstår så troværdigt, at de bliver levende, og det er nok
den største cadeau, man kan give en forfatter i den realistiske tradition:
Personen står lyslevende foran os, og vi begynder at sammenligne med andre, som
vi kender personligt. Men så godt skriver Therese Bohman faktisk, og det endda
helt uden dikkedarer eller store armbevægelser.
I Aftenland spidser
plottet med den ukendte maler og Karolinas nyopdagede status som single og
barnløs – endog ensom og nærværshungrende – selvfølgelig til mod slutningen,
som det vil være synd at røbe her. Men pludselig blev jeg grebet af en
overvældende følelse: Gid den dog må ende godt, romanen! Kunne det ikke være
blæret for en gangs skyld, hvis en god roman ender lykkeligt? Det er nok det
sværeste en romanforfatter kan sætte sig selv i opdrag, med mindre vi taler om
Danielle Steel og den slags, men på den anden side: Er det overhovedet muligt
at skrive sådan en roman uden at blive sat i bås med dameblade og Mit Livs
Novelle? Det synes jeg er en spændende diskussion. Men om det sker – det må man
selv læse Aftenland for at finde ud af.
Her kunne man sagtens slutte sådan en anbefaling af en roman,
men undervejs i læsningen har jeg tænkt over noget andet: Gud ved om ikke
portrættet af Karolina Andersson er af den slags, som mange kvinder vil blive
irriteret over? Karolina er som menneske sådan en, der flyder med strømmen, er
lidt forsigtig med at stikke ud og helst ikke gør noget væsen af sig – igen
typisk for folk fra arbejderklassen, der entrerer det akademiske miljø. Hun har
sin faglighed at hæfte sin identitet op på, men det er såmænd også det hele –
og er det nok? Som nævnt er hendes seksualitet også af den mere løsslupne
slags, og hun er rigtig god til at kode mændene omkring sig, faktisk navigerer
hun mere eller mindre efter dem. Det er der jo ikke ligefrem meget empowerment
over, ligesom der heller ikke er meget kvindefrigørelse over Karolina. Men det
bliver hun ikke mindre troværdig som romanfigur af. Og i øvrigt: Når jeg som
mand så godt kan lide romanen, er det så ikke bare fordi mænd elsker den slags
kvinder, men helst ikke som livsledsagerske, dertil er deres seksualitet for
farlig? Hvem tør gifte sig med en forførerske? Det er spændende spørgsmål, og
det gør, at Aftenland er et oplagt
emne til læseklubber.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar