Forlaget Gladiator lancerede et nyt litteraturmagasin forleden. Det hedder Texas Longhorn, navngivet efter
Gladiator-matadoren Hans Otto Jørgensens yndlingsko. Og brøle kunne dyret, med
en meget tidstypisk selviscenesættelse mente forlaget, at det var det nærmeste,
vi kom genialitet på denne side af Efter Knausgaard.
Så derfor har jeg virkelig prøvet at tage ja-hatten på.
For det første: Det er altid godt, når et nyt litterært
magasin ser dagens lys, og det er især godt, nær det trykkes i et oplag på
12.000 og distributionen – som her – er i orden. Litteratur ud til alle, det er
det, vi vil.
For det andet: Det er ret mange unge, ukendte navne i
bladet, og de bliver skønsomt blandet med de etablerede, Josefine Klougart og
Cecilie Lind for eksempel. Den slags er også altid godt, så kan tekster
bedømmes og læses, for hvad de er uden andet kendisfilter end navnet.
For det tredje: Tjah ... det er i farver! Og layoutet er som
skidt ud af (lad os endelig blive i ko-universet) Se & Hør. Bortset fra at
mange af teksterne nærmer sig det ulæselige –
hov, nu er jeg på vej væk fra ja-hatten – fordi layouteren ikke altid har
styr på sammenhængen mellem tekstlængde og farvelægning. Mange tekster skal man
virkelig ville læse, for det er en
hård kamp for øjnene – også selv om de er unge og friske. En klassisk
begyndefejl i magasinlayout.
For det fjerde: Det er faktisk nogle gode tekster imellem.
Problemet er bare, at man næsten ikke gider læse dem, fordi layoutet skriger så
meget, at det modarbejder en eventuel fordybelse. Og det er måske lige dér at Langhornet fejler monumentalt. Et
layout som Se & Hørs er skabt til sensationer, hurtig læsning og bladren,
så at pakke litterær kvalitet ind i dette skrigeri svarer til at lande en
økologisk kvalitetspølse i et luftpumpet Paaskebrød. Havde det så bare været en
ulv i fåreklæder, men det er det heller ikke. Det er ikke meget vilddyr over
Langhornet.
Det skyldes, at redaktionen tydeligvis ikke har
journalistisk erfaring med den profession, det er at lave blad. Manglen på
præsentationer er monumental. Tag nu bare forsiden: Ingen af overskrifterne
vækker nysgerrighed, tværtimod er de gabende kedsommelige. ”I mine forældres
have” for eksempel. Ikke ligefrem en kioskbasker. Det samme kan man sige om de
andre, ”The necklace”, ”Den gamle mand” og ”Inge og HP”.
Det bliver ikke meget bedre inde i bladet.
Kunsten at lave magasiner består i at ægge læseren til at
læse teksterne, og det gør man med overskrift, introduktion, billeder og
billedtekster. Og i Se & Hør-layout også med knaldstjerner så som
”Nøgenchock”, en af de flittigst brugte i Se & Hør. Men det skal passe med
overskriften.
Tag nu igen overskriften ”I mine forældres have” – det
hjælper ikke meget, at man booster den med den klassiske knaldstjerne ”Afsløring”,
for der en ingen genkendelse i overskriften. Det tilhørende sorthvide
amatørbillede forestiller en kvinde, der drikker et eller andet. Er det så i
haven hun gør det? Er det afsløringen? En kvinde drikker noget i sine forældres
have? Vi ved det ikke, og vi gider egentlig heller ikke vide det, for hvad
rager det os.
Samlet set bliver Langhornet derfor sært ligegyldigt, teksterne
imploderer i hovedet på den arme læser i stedet for at eksplodere. Overordnet
sidder jeg tilbage med en følelse af, at Gladiator har gjort sine forfattere en
bjørnetjeneste. Sjovt nok er der mange reportager i bladet, ofte rejsereportager,
som godt kunne have stået i aviser eller andre magasiner. Men de er oftest for
lange til at fungere i Se & Hør-indpakning, som jo råber på korte tekster.
Derfor fungerer digtene og de digtagtige tekster bedst her i Langhornet.
At de
så er meget repræsentative for den nye trend med dagbogsdigte, private og ikke
videre inkluderende, kan ikke overraske, det er Gladiators kendetegn. Her
bliver oftest skrevet til folk, der har det som forfatteren, ikke til andre. Og
som altid er übernarcissisten over dem alle, Cecilie Lind, tåkrummende pinlig
med sin tekst om sig selv set gennem spejle.
I fugleperspektiv: Lad os antage, at 60.000 primært unge
mennesker har læst langhornet. De vil blive bekræftet i, at hvis dette er
litterær kvalitet, så kan de gøre det lige så godt eller bedre. På den måde er
bladet meget demokratisk; der er en kvalitet ved det mislykkede, det får andre
til at strenge sig an. Desuden er det lykkedes for Langhornet at lægge nyt
brænde under den aktuelle debat om, hvad litteratur kan og skal, hvad litterær
kvalitet er. Mange har garanteret også fået sig et godt grin. Og det er jo ikke
så galt.
Langhornet lover, at bladet ikke er en enlig svale. Så der
kommer mindst et til, må vi tro. Og hvem ved? Måske lærer de af fejlene, hyrer
en professionel bladmand, gør det hele meget bedre. Det første nummer af et
magasin er altid hylesvært.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar