Jomfru Maria - altertavle i Sæby Kirke |
Hvorfor skal man egentlig beskæftige sig med Maria
Magdalene? Det har jeg spurgt mig selv om et par gange, men indtil videre må
svaret blive, at myten om hende er fascinerende, fordi den taler direkte ind i
både den historiske og den nutidige opfattelse af kvinden.
Denne sommer læste jeg Elisabeth Lyneborgs såkaldte roman
”Maria Magdalenes verdener”. Såkaldte, fordi den minder meget lidt om en
traditionel roman. Der er tale om tre forskellige beretninger om historiske
kristne mænd, der alle bliver nødt til at forholde sig til Magdalene-myten, og
det hele bindes sammen af Maria Magdalenes egne ord, der kommer som afsnit og
punktnedslag. Som sådan er det en meget tidstypisk bog, hvor personhistorier
kun bindes sammen via tematik og en til lejligheden skabt fælles ramme.
Elisabeth Lyneborg giver i denne bog Magdalene sin egen
stemme, og det er naturligvis ren fiktion. Men det samme kan man sige om Jesus’
mange lignelser. De fire evangelier, der er den væsentlige del af det nye
testamente, er alle nedskrevet 60-90 år efter Jesus’ død.
Disse evangelier er desuden nøje udvalgt efter en meget lang
proces i den kristne kirkes historie, og kirkefædrene nåede først til enighed
300 år efter Jesus død. For, hvilket desværre ikke er almindelig kendt, de er
blot fire ud af mange. Således har vi også Maria Magdalenes evangelium – og vi
har Judas’ evangelium, som vakte stor opstandelse, da det blev genopdaget i
kølvandet på ”Da Vinci-mysteriet”, som måske vakte størst opstandelse ved at
påstå, at Jesus og Magdalena havde et barn sammen – og at vogterne af den
hellige gral, tempelridderne og deres efterkommere, kendte blodlinjen fra dette
barn til nutidens nulevende efterkommer.
Det er naturligvis en god historie – og man kan ikke afvise
den. Men meget tyder på, at kærligheden mellem Magdalena og Jesus var rent
platonisk – at Magdalena var en af Jesus’ mest dedikerede disciple. Det lyser
ud af mange af de evangelier, der ikke kom med i Bibelen.
Tilbage til Elisabeth Lyneborg, som skriver ud fra denne
teori. Hendes bestræbelse med ”Maria Magdalenes verdener” er at genindsætte
kvinden som ligeværdig manden i den kristne historieskrivning, for vi skal ikke
meget mere end 40 år tilbage i historien for at se det dengang spirende oprør
mod den patriarkalske kirke og det patriarkalske samfund. Der er sket ret meget
på de 40 år, mere end der er sket kønspolitisk set i et par tusinde år før. Kvinder
må da stadig heller ikke være hverken rabbier eller imamer – og som bekendt er
både Islam og jødedommen dybt indflettet i kristendommen og omvendt.
Det er i denne kønspolitiske sammenhæng, at Elisabeth
Lyneborg bliver interessant. Hendes version af Maria Magdalene lyder således i
kortform: Maria Magdalene var Jesus’ yndlingsdiscipel, og det vakte ret meget
jalousi bland de øvrige disciple, som ikke kun begrænsede sig til de berømte
12. Dengang havde kristendommen to store vækkelsesprædikanter, Jesus’ var den
ene, Johannes Døberen (ikke at forveksle med den evangelisten Johannes) den
anden. Maria Magdalene var først en af Johannes Døberens disciple, men da han
fik hugget hovedet af via Salomes kvindelist, var hun den, der var med til at
forene Johannes Døberens og Jesus’ disciple til en samlet bevægelse. Men da
kirkefædrene begyndte at skabe en formel religion, var der kun plads til én
gudssøn, nemlig Jesus, ikke Johannes Døberen. Derfor udvalget af de kendte
evangelister i Det Nye Testamente, som anerkendte Johannes Døberen, men ikke Magdalena,
denne kvindelige evangelist og forener. Sagt populært: Jesus skulle kunne stå
på egne ben, og derfor også opgøret med gnostikerne, der var alt for præget af
denne retnings mysticisme og transcendensforståelse. Begrebet genfødsel blev
endeligt skiftet ud med Paradis, og den dag i dag skal man ikke sige ordet genfødsel
til ret mange præster, før det tænder deres alarmknapper – nok især fordi det
burde være indlysende for enhver, at sjælevandring og paradis-begrebet er skabt
af den samme drøm om eller forståelse af, at døden ikke er det endelige
punktum.
Disse ting bliver sat vældigt meget på spidsen i mange
hundrede år, og da den kristne kirke tog opgøret med de mere gnostiske
tempelriddere omkring 1200-1350 handlede det ikke kun om at bryde riddernes
økonomiske magt og uafhængighed, men også om forståelsen af Jesus’ som den
eneste ene – og om opgøret med dyrkelsen af kvinden som det livgivende princip
– en forståelse, der trækker tråde tilbage til de oprindelige religioner, hvor
kvinden er livgiveren. Livgiveren skulle centraliseres i én person, nemlig
Jomfru Maria, der ifølge mytologien blev befrugte ”ubesmittet”. På godt dansk:
Ud med liderlighed, ind med kyskhed.
Det er også derfor, at Maria Magdelena gøres til skøge i Det
nye testamente. Hun blev karaktermyrdet som den kødelige kvinde, der angrede,
og Jesus var tilgiveren. Det er en bekvem konstruktion, men den savner enhver
form for dokumentation. Og Elisabeth Lyneborg føjer endnu en intrikat detalje
til historien: Maria Magdalene var nubier fra Nildeltaet, altså sort. Dermed
giver Lyneborg også svaret på de mange statuer af en sort madonna, der stadig
findes og dyrkes i Middelhavsområdet: Det er resterne af den oprindelige
Magdalene-dyrkelse, for Magdalene havde – som Jesus og Johannes Døberen – også
healende kræfter. Det er klart, at man ikke bare dyrkede Jesus og Johannes
Døberen, fordi de talte om Gud, men fordi guden virkede gennem dem – helt i
tråd med den oprindelige forståelse af guder: man dyrker dem, fordi de virker.
De helbreder, de giver god høst og så videre.
Den slags er det rene hedenskab og kætteri i den urkristne
mytologi, hvilket allerede moseloven slog fast: Du må ikke have andre guder. Og
da Jesus blev kåret som frelseren i den senere kristne menighed, var der heller
ikke plads til andre.
Så hvorfor skal man beskæftige sig med Maria Magdalene i
dag? Måske er svaret, at hun er en fremragende indfaldsvinkel til forståelsen
af den religion, som vi har baseret en stor del af vores kultur på. Elisabeth
Lyneborgs ”Maria Magdalenes verdener” folder historien ud gennem de tre
anfægtede kristne hovedpersoner, som alle jagter både forståelsen af meningen
med deres liv. Og det er en søgning, som alle mennesker har i større eller
mindre grad – kristne eller ej.
Mere jordnært kan man desuden sige, at det ganske enkelt er
en god historie. Hele mytologien omkring tempelridderne og den hellige gral er
en god historie, men den plejer at blive fortalt i spændingsregi med
cliffhangere og hele svineriet – tænk bare på Dan Brown og Raymond Khourys
bestsellere. Det slipper man for i Elisabeth Lyneborgs version, uden at den af
den grund bliver kedelig.
Elisabeth Lyneborg har også sin version af, hvad den hellige
gral er, og den er efter min mening den bedste og mest troværdige, jeg har læst
til dato. Men hvis vi nu leger, at dette er en anmeldelse, så må man altså selv
læse det, for det bliver først afsløret til sidst. Dog dette: Den har
naturligvis forbindelse til Johannes Døberen …
Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.
SvarSlet