Det er 3-4 måneder siden, at Forlaget Torgard udgav et
udvalg af afdøde Asger Stig Møllers digte, ”De himmelske piber”. Udvalget var
foretaget af Per Stig Møller og undertegnede, det var støttet økonomisk af
Statens Kunstfond, og vi Per Stig og jeg udarbejdede selv både cover, tekst,
papirkvalitet og farver – med fabelagtig støtte, forståelse og modspil fra
Torgard.
Det blev til den smukkeste bog, jeg har været med til at lave. Vi mener
i øvrigt begge, at den indeholder nogle af de bedste digte i den
himmelstræbende/symbolistiske genre, der er skrevet af en dansker, og flere
anmeldere og litterater giver os ret. ”De himmelske piber” fik generelt fine
anmeldelser og der var flere radiointerviews samt en hel montage – fremragende
i øvrigt – af en times varighed på 24/7. Vi arrangerede i øvrigt også et
oplæsningsarrangement hos Paludan I København, hvor der vel var 20 deltagere.
I dag klikkede jeg ind på bibliotek.dk. Status: 29
biblioteker har købt bogen. Den er udlånt på tre af dem, i Herning, Randers og
Søborg. Og selv om den fik en hel særudstilling hos Kleins Boghandel på
Frederiksberg, har den næppe solgt meget mere end 30 eksemplarer.
Konklusionen er svær at komme udenom: Stort set Ingen
interesse for denne digter.
Men hvorfor ikke? Det kræver lidt af et analysearbejde.
Indrømmet: Jeg håbede, at vi ville ramme tidsånden, men sjældent har jeg taget
så meget fejl; det skulle da lige være dengang i midthalvfemserne, hvor jeg
hævdede, at det gryende internet ville være en døgnflue. Ups.
I dag har digte rent faktisk fået en renæssance, både som en
form folk skriver mere og mere i, og som flere og flere læser. Men det er en
helt speciel type digte, en blanding af 70ernes knækprosa og nutidens
formeksperimenter. Samtidig er det også digte, hvor digterne generelt tager af
det, der bliver kaldt hovedstolen – der er kort vej fra digtene til digterens
personlige liv. Mange kalder det i dag for ”Litterær reality” eller
”Autofiktion”. De mest succesfulde af disse digtere er til stede på både
Facebook og egne blogs, de er aktive med oplæsninger og indlæg i aviser.
Jeg har meget stor respekt for disse digtere. De har gjort
digtet både politisk og aktuelt igen, og de er en særdeles nødvendig stemme i
dagens Danmark, hvor det politiske flertal er mere optaget af at kontrollere
folk end at af at udvise tillid. Folkeskolereformen, kommunalreformen og den
kommende reform for de privatpraktiserende læger er gode eksempler. Hal Kochs
definition af demokrati som samtaler er en saga blot. Digterne indenfor
Litterær reality-genren er altid en modvægt til denne udvikling.
Så hvad hulen skal vi med en død digter i dag?
Svaret er
nok: Ikke noget. Og nej, han taler ikke ind i tidsånden overhovedet, men han
taler ind i de fleste menneskers liv, når de befinder sig i tilspidsede
situationer og sårbare positioner.
Det er der, at digtere som Asger Stig Møller viser deres
værdi. Det har ikke specielt meget med tid at gøre, for det er eviggyldigt.
Derfor kunne Per Stig Møller og jeg lige så godt have ventet i 50 år (bortset
fra at vi ikke ville være i live) eller for 50 år siden (bortset fra at der var
Asger Stig Møller ikke født).
Tiden er aldrig og altid moden til digtere som ham. Og nu
findes udvalget, nu er det i verden. Det er vi glade for. Så må resten for så
vidt passe sig selv.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar