For hulen i
uglen! Sikke en forside. Thi myldre djævle frem på jord eller under skørterne
på kvinden med det godmodige, bagvendte rovdyrfjæs. Tine Helleshøj hedder
illustratoren, og sjældent har man da set lige sådan en forside. Der må åbnes
og vendes sider. Det bliver det hele ikke dårligere af – tværtimod.
Lad mig bekende kulør med det samme: Jeg er vildt imponeret over Louise Kristensens
debut som novelleforfatter, samlingen ”Mod solnedgangen”. Det skyldes to
faktorer. Først og fremmest hendes sprog, som i mange tilfælde er i absolut
særklasse. Det er vildt, men tøjlet. Den disciplin er der ikke mange, der
mester, ofte skal man hen til lyrikere for at finde noget tilsvarende, og det
giver god mening, for Louise kristensen udsendte sin debutdigtsamling ”Syltede
små skorpioner” i foråret 2013, og den rummede mange gode takter, men samtidig
havde den også debutantens usikkerhed.
I ”Mod
solnedgangen” springer hun virkelig ud som forfatter. For hvad er det et godt
sprog kan? Det er ikke blot en opvisning i ekvillibrisme;
et godt sprog skaber nærvær hos læseren via præcision. Men det skal bruges til
noget, man skal ville sin læser noget, man skal ville fortælle gode historier
til andre. Den slags der på nudansk hedder at brænde for noget eller at have
noget på hjerte. Men skal vi ikke bare kalde det kendetegnet for den gode
fortæller?
Den gode fortæller
kan skrive historier, der rækker ud over individdet, ud over sig selv. Den gode
fortæller kan fortælle om de mest fremmedartede ting, der kommer fra et helt
andet sted og miljø end vedkommende; den gode fortæller udvidder på den måde
læserens erfaringsverden og dermed også læserens forståelse for andet end sig
selv.
Lad mig
sammenligne med en af Danmarks største fortællere, Johannes V. Jensen. Han
kunne det samme. Henrik Pontoppidan kunne det samme. Og Louise Kristensen har
snuden i samme spor rent sprogligt. Hun kan skabe nærvær i fremmede verdener,
men hun kan også udvidde forståelsen af den verden, der omgiver os her og nu.
Formmæssigt
ligger Louise Kristensen dog et et andet sted end disse forfattere. Hun skriver
i den genre, der ikke er videre brugt eller læst herhjemme, nemlig den
amerikanske Southern Gothic-genre, folk som Edgar Allan Poe, Flannery O’Connor
og William Faulkner med forgreninger til for eksempel Crime Noir-forfatteren
James M. Cain, hvis kendteste romaner er Postbuddet
ringer altid to gange og Mildred
Pierce. Så hvad får man, hvis man parrer James M. Cain med Johannes V.
Jensen? Man får noget, der ligger ret tæt på de fleste af Louise Kristensens
noveller i ”Mod Solnedgangen”.
Novellerne
beskæftiger sig med en mere eller mindre kendt dagligdag i Danmark, men
det er ofte veritable gysere. Louise Kristensen kan beskrive et liv blandt
pædagoger på en ungeinstitution, så det løber koldt ned ad ryggen. Det gør det
også i fortællingen om 12-årige Sander, der vokser op i et såkaldt progressivt
miljø blandt aktivister i 80ernes Danmark. Novellen formidler helt formidabelt
den verden, som stakkels Sander skal navigere i:
På den ene
side er der klistermærker med gifttromler, døde fisk og atomødelæggelser alle
vegne, men på den anden side fortæller de voksne ham, at han ikke
skal tage det så tungt, at det slet ikke behøver at gå så galt. Men hvorfor
taler de så om det hele tiden? Mener de overhovedet, hvad de siger? Novellen
minder mig om Jim Morrissons citat ”Ghosts crowded the young childs fragile egg-shell
mind”, spøgelser befolkede det lille barns skrøbelige æggeskals-sind. Morrisons
strofe er selvoplevet, den stammer fra en barndomsoplevelse, som han havde en
dag, hvor han kørte forbi et trafikuheld i sine forældres bil og så døde
indianere spredt ud over vejen. Til sin død mente Jim Morrisson, at han var
blevet besat af deres sjæle.
For så
skrøbelige er børn oftest. Så skrøbelig er Sander. Og jeg tror på, efter at
have læst Louise Kristensens novelle, at mange børn af 80erne voksede op i
angst – jeg tror også på, at de gør det i dag, hvis deres forældre er
overbevist om, at verden går under på grund af klimaforandringerne. Hvorfor
skal man så leve videre? Det dilemma står Sander i, og jeg vil ikke afsløre
her, hvad det ender med. Sådan er det i øvrigt med mange af fortællingerne i
”Mod Solnedgangen”, sproget og nærværet skaber uhygge.
Men de foregår ikke på et fjernt og øde slot i et mørkt fyrstedømme. De er
beskrivelser af, hvad der sker her og nu i Danmark. Med enkelte afstikkere til
en mere eller mindre fjern fortid.
Ind imellem
fiser novellerne lidt ud til sidst, for flere af dem mangler den effektfulde
afslutning, som traditionelt kendetegner den gode novelle. Men rejsen hen mod
enden er det hele værd og mere til. Dette er trods alt en debut som
novelleforfatter – så hvad kan man lige forvente?
Tematisk er
det nemt nok at samle de 10 noveller. De handler alle om mennesker, hvis
fundament pludselig forsvinder eller ikke er til stede. Novellerne er en verden
af folk, der konfrontes med noget ubegribeligt. Og nej, det er ikke behageligt.
Louise Kristensen er det modsatte af en feelgood-forfatter.
Det er psykologisk socialrealisme med djævlefjæs. Grotesker. Til alle der er en
anelse trætte af provinsminimalisme og litterær reality.
Louise
Kristense udkommer på forlaget Det Poetiske Bureau, og man kan købe
novellesamlingen for en slik på deres hjemmeside, men man kan også bestille den
hos boghandleren.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar