Niviaq
Korneliussen er et af de nye navne, der bliver ved med at dukke op forskellige
steder i de litterære cirkler – og med stadig stigende styrke. Jeg havde ikke
hæftet mig så meget ved det, måske fordi jeg er blevet lidt for gammel (måske
især på den dårlige måde) til at tage alt for store lovprisninger af unge
kometer og mulige talenter særlig alvorligt. Alarmapparatet bliver tændt, for
hvorfor er det nu, at ungdommens stemme skal hyldes blot fordi den er ung og
ny, blot fordi den inkorporerer de nye medier i sin skrift? Jeg forstår det
ikke, og jeg synes at det er lidt pinligt. Der er alt for meget ungdomsdyrkelse,
X-Factor og medieselvsving over det.
Omvendt
læser jeg disse nye unge forfattere, for ellers kan jeg jo ikke udtale mig om
det. Og ret skal være ret: Jeg kan godt se, at mange af dem har en ægthed og en
blafrende ungdommelig åbenhed. Mange passer perfekt ind i den moderne medierede
verden som forbilleder for andre unge, der ikke vil tilpasse sig ”optimeringssamfundet”,
som Danmark her anno 2010erne er blevet kaldt. Al respekt for det, jeg kender
det fra mig selv dengang i 80erne, da jeg var ung.
Mange af
disse unge forfattere har givet det litterære greb en plads i samtidsdebatten,
og det er som sådan, at de oftest skal vurderes. Bøger som debatindlæg,
litterære indslag i samtiden. Det er essensen af litterær reality. Folk skriver
deres liv ud nærmest 1:1, og på den måde bliver de og deres skrift ofte en
kritik af samfundsindretningen, konformiteten.
For nylig mødte jeg en ung
teaterinstruktør, som skar det ud i pap: Når virkeligheden bliver fiktion, må
fiktionen blive virkelighed. Godt sagt! Og hun hentydede naturligvis til
politikersnak og indholdsløse medier, som gengiver en virkelighed, der er
fiktion på den måde, at den er så konstrueret og gennemtygget, at folk ikke
længere kan se sammenhængen med deres egen virkelighed.
Forleden
faldt jeg så over Niviaq Korneliussens debutbog, HOMO sapienne, på det lokale
bibliotek her i Hvidovre. Det er et storartet bibliotek. Det udstiller altid de nyindkøbte bøger, så
man hurtigt kan tage dem med hjem og orientere sig i dem, eventuelt læse dem
med hud og hår. Homo Sapienne har en forside, der fænger. Man ser en grønlandsk
kvinde, tilsyneladende nøgen, som sidder og spiser en banan. Køn er hun ikke, deller
her og der, nul fotomodel, hun er sådan ganske almindelig, og hvor klog ser man
lige ud, når man tager en bid af en banan?
Henvisningen
til at kvinden her er en slags abe ligger naturligvis lige for. Altså: En ung
grønlandsk kvinde skriver en bog, hvor grønlænderen er en nøgen forsideabe.
Ikke for fem øre floromvundet hyldest til den storladne grønlandske natur og
den slags, som vi danskere ellers bliver diverteret med rent visuelt i medier
og rejsekataloger. Og HOMO sapienne er et godt ord; det er godt fundet på at
give kvinden sin egne identitet rent evolutionært.
Visse bøger
skal man luske lidt rundt om, før man lukker dem op. Sådan havde jeg det med
HOMO sapienne, bange for at blive skuffet. Det blev jeg så ikke. Tværtimod. Det
blev en af de bøger, jeg læste med hud og hår.
I modsætning
til meget andet ung litteratur er HOMO Sapienne ikke litterær reality, ganske
enkelt fordi der ikke kun er én fortæller, der er hele fem. Og den indeholder
heller ikke en masse mere eller mindre diffuse billeder, som hævder at være
kunst, hvilket ellers er en af de unoder, som kendetegner mange unge forfattere
i dag. Alligevel er den et spark ind i en – nok mest grønlandsk – samtidsdebat
om homoseksualitet, alkoholisme og muligheder for at skabe sig et liv på egne
betingelser i et så lille samfund som det grønlandske.
Det mest
slående ved de fem hovedpersoner i bogen er deres udtalte selvhad, som næsten
kun alkohol kan få bugt med midlertidigt – indtil tømmermændene indfinder sig.
Og det er massive tømmermænd, vi taler om. Sjældent har jeg læst en bog, hvor
folk brækker sig så meget. Det er et vildt og destruktivt ungdomsmiljø, der her
udspiller sig. Det er klart, at det ofte kan være svært at finde ud af, hvem
man er i den alder, og det er lige så klart, at når der så samtidig kommer en
kønsidentitet på banen, så bliver det en dobbelt problemstilling. Ikke mindst i
et Grønland, der er så kønsrestriktivt, som det beskrives i HOMO Sapienne.
Derfor er
det hele på spil og i spil for disse unge mennesker, som også har en tredje
konflikt, der vel bedst kan kaldes en generationskløft. De er vokset op i et
Grønland, som de og deres forældre ikke længere kan genkende, men de unge mangler
styrken til at lade være med at vende det mod sig selv. De er på næste alle
måder udenfor, så den logiske følgeslutning hos flere af dem er, at de er onde,
utaknemmelige, misfostre, evolutionære blindgyder. Nøgne grønlændere med banan.
HOMO Sapienne
er heldigvis blevet en bog, som man i dag bliver nødt til at læse i Grønland.
Den er mere eller mindre blevet en ungdommelig kultbog, så vidt jeg kan forstå
på diverse interviews og referater. Den taler lysende klart i et på en gang
meget poetisk, råt og præcist sprog.
Derfor skal
man heller ikke fortrinsvis læse denne bog som en slags sociologisk
introduktion til, hvordan det er at være ung, seksualforvirret og grønlænder.
Man skal læse den som et aktuelt kunstværk, en klassisk dannelseshistorie, som
måske mest af alt minder om William Burroughs bog om at være homoseksuel,
”Queer”. Den ejer den samme følsomhed og er ganske rørende.
HOMO sapiennes danske udgave er forsynet med et forord af digteren Mette Mostrup.
Det finder jeg en anelse uklædeligt. En god bog er en anbefaling i sig selv, den
skal ikke udstyres med et helt forord, som anbefaler, at man skal læse den. Og
da slet ikke når det handler om en bog fra vores mere eller mindre tidligere
kolonier. Men hvad – et eller andet sted i processen var der nogen, der ikke
kunne lade være.
Så Herregud. Eller Fruegud. Læs den alligevel. Den er en dirrende pæl i kødet.
Niviaq Korneliussen er en forfatter, som er alt andet end en døgnflue. HOMO sapienne vil skrive historie – om ikke andet, så på Grønland. Det er en
landvinding. Vi andre er heldige at kunne læse med, fordi hun selv har oversat
den til et fremragende, nutidigt dansk.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar