Forleden gik
jeg hen på biblioteket og hentede en dansk kioskroman fra 1950erne, der hedder Komatis tårer. Jeg var faldet over den i en anden sammenhæng og havde bestilt
den hjem. Der fandtes ét eksemplar af den i katakomberne under Århus
Stadsbibliotek – eller hvor de nu gemmer alle de gamle bøger.
Hovedpersonen i
romanen hedder Peter, en ung handelsmand, der er udstationeret i Sydafrika for
at sikre sit firmas appelsinleverencer. Firmaets slogan lyder således: ”Spis
negerappelsiner og bliv glad som en neger”. Peter ender naturligvis, det er jo
en spændingsroman, med at forsvare sig selv, sin kærlighed til en parisisk
skønhed (se bare forsiden) og sit firma mod en masse onde, marxistisk
indoktrinerede indfødte, der vil overtage produktionsmidlerne. Det får han forpurret,
så ordenen, apartheid, bliver genoprettet til gavn for alle, også det store
flertal af fredelige indfødte, der er glade for det hvide overherredømme.
Sikke en
historie! Publiceret af Det Schønbergske Forlag i 1958. Eksemplet med appelsinerne
fascinerede mig, fordi dagbladet Information netop har haft en serie om danske
kolonialvarer og de tilhørende afbindninger af andre folkeslag. Serien var
noget overgearet. Den første artikel handlede om de angiveligt racistiske
billeder, der stadig findes på diverse emballager, herunder Brugsens berømte
Cirkelkaffelogo af den sorte kvinde, tegnet af Sikker Hansen.
I de
efterfølgende artikler sammenfattes serien således: ”I Danmark erindres
kolonitiden med nostalgi, hvilket blandt andet kan ses i den stædige
fastholdelse af forskellige kolonialvarers gammeldags emballager”. Det er lidt
af en påstand.
For eksempel
har jeg ikke glemt, at den slags importerede varer fra kolonierne engang blev
kaldt kolonialvarer. Men det gør de stort set ikke længere, kun i skriftlige
reminiscenser. I daglig tale er der ingen, der går ned efter kolonialvarer,
ganske enkelt fordi verden i dag er meget mere global, og fordi der ikke
længere findes kolonier som dengang i 50erne. Hvis man vil rette skytset mod
importerede varer, der er fremstillet under slavelignende forhold, så kan man
trygt gå efter selvstændige lande, der udnytter deres egne borgere, Kina og Indien
for eksempel. Og mange, mange andre lande med.
Desuden: Erindrer
vi vores kolonitid med nostalgi? Vel gør ”Vi” da ej. Der er kun ganske få, der i
dag længes efter at piske, sparke og eje afrikanere. Nostalgien i forhold til
1950erne lever godt i dag, fordi verden dengang forekommer at være mere tryg og
overskuelig end nutiden. At al den tryghed også var en spændetrøje, som
1960erne på godt og ondt sprængte i tusind stykker, glemmes bekvemt. Men det
har intet med hverken kolonier eller racisme at gøre. Langt de fleste danskere
erindrer slet ikke kolonitiden, for den er ikke en del af bevidstheden i dag. Som
Information selv beskriver i en senere artikel, har vi stort set ingen
erindring om kolonitiden som den var i virkeligheden. De gamle varelogoer fra
den tid er godt indarbejdede brands, og der er meget mere substans i en kritik
af Atamonkineseren end i Cirkelpigen. Ganske enkelt fordi ingen kineser ville
afbilde sig selv på den måde.
Det er ikke
tilfældet med kaffelogoet. Man kan naturligvis finde mange eksempler på
afrikanske lande, der i dag afbilder sit eget folkefærd som stolt og smukt.
Faktisk var det engang en del af bevægelsen ”Black is Beautiful” at gøre netop
det. Men som man kan se på blandt andet kaffelogoet, er det også en tradition,
som de tidligere kolonimagter havde. I virkeligheden gjorde de fleste, i hvert
fald efter 1920erne, deres bedste for at skjule volden, undertrykkelsen og
udnyttelsen. Sådan er det også i dag. Qatar skilter ikke ligefrem med, hvor
mange arbejdere der bliver slået ihjel under opførelsen af de blatante
sportsanlæg. Kina og andre lande med systematiseret børnearbejde praler heller
ikke af deres praksis. De færreste magthavere er stolte af deres udnyttelse af
egne eller andre medborgere. Det har intet med kolonitiden som historisk epoke at
gøre.
Det er
kendetegnende for de europæiske kolonimagter – og den europæiske
oplysningstradition – at europæerne ser sig selv som klogere mennesker end
andre folkeslag. Man kan sagtens argumentere for, at det er den mindre pæne
side af oplysningstidens landvindinger. Vi er de civiliserede, andre folkeslag
er dummere. Den bevidsthed lever stadig i bedste velgående – ikke fordi
europæerne er specielt stolte af den, men fordi det er svært at gøre op med
forestillinger, der er dybt indlejrede i vores kollektive bevidshed. De sidder
som en skygge i baghovedet.
Afrikanere blev
derfor mestendals betragtet – og fremstillet – som stolte og glade naturbørn.
Deraf kommer også forestillingen om, at afrikanere har brug for europæere til
at styre deres lande. Det kunne man finde mange offentlige personer – for eksempel
Erhard Jacobsen – der argumenterede for helt frem til apartheidstyrets fald. I
dag kan man stadig møde forestillingen i diverse samtaler med folk, men det er
kun de færreste, der vil lufte den offentligt – der skal man ret langt ud på
højrefløjen, hvor folk er erklærede racister.
Og så er vi
tilbage ved budskabet i ”Komatis tårer”: De sorte har brug for de hvides
overherredømme, ellers ender det i kaos. Brutaliteten og undertrykkelsen
forties, de sorte oprørere er farlige terrorister, som vi villle kalde dem i
dag. Dét er racisme og kolonibevidsthed. I dag kan langt de fleste se, at det
er latterligt, det er mindst 20-25 år siden, at den holdning var legitim.
Forestillingen om at danskere og europæere er mere civiliserede end resten af
verden, lever til gengæld i bedste velgående. Den behøver man ikke gå i
kælderen i Århus Stadsbibliotek for at finde eksempler på.
Negerappelsiner!
Fantastisk ord. Der er der vist ingen, der kunne finde på at sige i dag. Alle
vil grine ad det eller blive forurettede. Så på den led er vi blevet klogere.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar