Der er noget uendelig skrøbeligt over den meget hypede
forfatter Olga Ravn. Hun er ikke fyldt 30, men alligevel har hun skrevet en bog
om at være spøgelse, om at være fremmed i verden. Den hedder Celestine, og
den er blevet nærmest skamrost af de fleste anmeldere – ligesom hendes debut,
digtsamlingen Jeg æder mig selv som lyng fra 2012.
Jeg havde det svært med den digtsamling. Jeg er helt med på,
at metaforer giver et udvidet billede af virkeligheden, men de skal behandles
med konsekvens, for at det ikke skal ende i vrøvl. Tag alene titlen ”Jeg æder
mig selv som lyng”. Kan det overhovedet give mening at gøre det? Nix. Lyng æder
ikke sig selv, ikke engang i overført betydning. Lyng spreder sig på sandede
områder, det æder sgu ikke sig selv. Altså giver billedet ingen mening, det et
et slag i luften, som lyder smart, fordi vi ikke har hørt det før. Men selv
salig Rifbjerg kunne finde på at skrive ”Gnuffelityp” som et ord for, hvad
hjernen driver af gæk med folk, før de falder i søvn. Det er ingen kunst at
associciere vildt og uhæmmet, mens hvis præcisionen mangler, hvis det ikke
giver mening, er det blot en leg med ord.
Den leg er blevet meget populær blandt forfattere og
anmeldere de seneste fem år. Tag en forfatter som Josephine Klougart, tag en
Cecilie Lind eller en Jonas Rolsted. Alle lider de af en litterær
fejlantagelse, nemlig at hvis man skriver meget inderligt, følsomt og
uforståeligt, ja, så er det kunst. Men sådan er det ikke. Kunst er at formidle
en påtrængende opfattelse af verden til andre, fordi man vil blive hørt, fordi
man vil være i verden. Fordi man har noget at sige. Og hvis vi lige tager fat i
Jonas Rolsted, så er det påfaldende, at hans bedste kapitel i digtsamlingen Flex Death (hvis titel lyder smart, men heller ikke giver mening) er hans
oplevelse af verden set gennem en hjemmehjælpers øjne. Dér fik manden noget
stof fra virkeligheden at skrive på i stedet for bare at sidde og hive sig selv
i ordbavianen.
Tilbage til Olga Ravn. Hun kan skrive det mest tåbelige
vrøvl og de mest smukke sætninger. Som de andre nævnte forfattere kan hun
ikke helt styre det, men deri ligger værdien af at blive publiceret, at
udkomme. Man bliver bedre og klogere undervejs, men det er vigtigt at have
forlag, der tror på talentet. Mange elsker at hade Gyldendal, som udgav Celestine, men dette forlag praktiserer stadig en slags yngelpleje for
talentfulde forfattere; de får lov til at prøve sig selv af foran publikum. Den
slags har jeg meget respekt for, det er god, gammeldags udgivervirksomhed, som
ikke er skemalagt efter nuets flygtighed og troløshed.
Mange af Olga Ravs sætninger og metaforer er upræcise;
meningsløse. Andre er helt fantastiske. Det legendariske litterære mæcen,
amerikaske H.C. Mencken, beskrev ret godt, hvad der udgør en forfatter: At få
en hel masse ud af det tilsyneladende intet. Men det kan også overdrives: Man
skal få noget ud af intetheden, noget, der kan åbne læserens øjne for at se
virkeligheden på en ny måde. Olga Ravn kan den kunst, når hun er bedst.
Den ydre handling i Celestine er en navnløs person, der
bliver dansklærer på en kostskole. Hun er meget distanceret i forhold til de
fleste elever og de andre lærere. Hun identificerer sig mest med et spøgelse
ved navn Celestine; hun overtager hendes krop og vandrer hvileløs rundt. Hun er
hjemløs, et forladt menneske i en døende verden, som blot er et spejl af hende
selv. Hun prøver at sætte pris på, at hun er levende, men det virker ikke helt.
Hun er dødsfikseret og føler sig dødsmærket. På mange måder ønsker hun at dø,
men frygter at døden bliver en uendelighed, ikke en afslutning.
Her begynder det at blive blodig alvor for Olga Ravn, for
hvorfor skriver hun om sådan en hovedperson? Svaret ligger i hendes barndom,
eller i hovedpersonens barndom, take your pick, som består af en lang række af
stedmødre. Olga har med andre ord aldrig fundet hvile, tryghed, stabilitet.
Derfor er hun flygtet ind i en fantasiverden, hvor der altid er gennemtræk,
hvor der altid er nye gespenster i virkelighedens realitet.
Hvad stiller man op som menneske i den situation? Man
flygter, man opfinder sig egen verden. Man bliver fiktiv, et spøgelse. Verden
bliver en film, noget, der defilerer forbi. Der er ingen rod, intet anker. Celestine er en hudløs beskrivelse af sådan en verden, hvor man følgelig
heller ikke får alvor tør knytte sig til noget eller nogen. Det er en
spøgelsesverden. Du lever, men du føler ikke, at du lever. Du er zombie.
Olga Ravn beskriver en sådan verden med konsekvens. Og så
tilgiver man hende gerne, at hendes metoforer ofte er blinde udfald. Man kunne
tage Celestine og derivere 10 meget
smukke sange ud af den. Når hun er bedst, skriver hun som ingen anden
hertillands. Hvilket naturligvis er en stor kompliment.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar