Illustration: Francis Picabia |
”Et af de mest kvindefjendske indlæg om dansk litteratur,
jeg nogensinde har set”. Sådan karakteriserer Politikens litteraturredaktør Jes
Stein Pedersen en ret kontant kritik af ny dansk litteratur skrevet af unge
kvinder. Weekendavisen bragte indlægget fredag 8. maj under overskriften:
”Dansk litteratur lider under kvindelige forfatteres dominans”.
Det pikante ved Steins udtalelse er, at indlægget er skrevet
af en kvinde. Altså en kvindefjendsk kvinde, forstår man. Hun hedder Mette Høeg
og er postdoc ved Berkeley universitetet i Los Angeles, hvor hun også bor. Hun
er totalt ukendt i den litterære andedam, så mange nev sig i armen: Findes hun?
Er det en satire? For sådan her lyder det i indledningen til det ganske
omfangsrige debatindlæg:
”Kvindelige forfattere fylder i medierne, på Forfatterskolen
og på forlagene, og især to perspektiver er dominerende: et udadvendt, vredt
insisterende køns-og kropsfokus og en indadvendt, navlepillende og piget selvoptagethed.”
Så ja, der bliver gået til makronerne, og de forfattere, der
står for skud, er blandt andet folk som Maja Lee Langvad og Josefine Klougart.
Førstnævnte er repræsentant for det vrede krops- og kønsfokus, og det behøver
man såmænd bare at have læst hendes mange indlæg i aviserne samt hendes bog Hun er vred for at skrive under på.
Josefine Klougart figurerer i indlægget som den mest
prominente repræsentant for den navlepillende og pigede selvoptagethed, som
Mette Høeg kalder den. Og igen: Ja, læs bare hendes bøger. De er
usammenhængende og vildt associerende, selvomviklende sætninger om en
lilleverden. Men hun har en stærk protektor i Politikens litteraturkritiker,
Lillian Munk Rösing, som også var medvirkende til at få indstillet Klougart til
Nordisk Råds litteraturpris – endda to år i træk. Vore nordiske kolleger må
have troet, at vi var gået fra snøvsen.
Hvorfor bliver folk så ophidsede over dette indlæg? Det er
der flere grunde til: For det første bruger Mette Høeg i udpræget grad vort
lands højt profilerede ytringsfrihed til at sige alt det, der ellers kun
hviskes i krogene: Nemlig at denne litteratur er for meget, at den er gået for
vidt. Der er i dag en hyldest af det uforståelige, som mange forfattere, der
egentlig ikke har noget at skrive om eller på, benytter sig af. Det er et
formsprog, der insisterer på, at hver sætning skal være et korrektiv til den
foregående. Dette er for at bryde den gængse fortællings sprog ned. Det kan
faktisk gøres fremragende, måske allerbedst hos Majse Aymo-Boots Ødelæggelsen
1-11. Men hvis man ikke bruger formsproget meget bevidst og konsekvent, bliver
det blot til noget, ja, vrøvl, og ganske ofte med et mikroskop på forfatterens egen lilleverden
Mit yndlingseksempel er Cecilie
Linds digtsamling Dughærget pupil accelererer tusmørke. Den er ganske
enkelt til at dø af grin over, men problemet er, at det ikke er meningen med
den. Og ja, den fik naturligvis en glimrende anmeldelse i Politiken. Samt af
Weekendavisens Lars Bukdahl, der også er helt med på det uforståeliges æstetik
– om det så giver mening eller ej.
Så Mette Høegs kritik er et frontalangreb på nogle af de
mest toneangivende magthavere i Dansk Litteratur: Politiken og især avisens
anmelder Lillian Munk Rösing, Weekendavisens Lars Bukdahl samt forlagene
Gyldendal og Gladiator, som er førende i at trykke denne form for litteratur.
Men Mette Høeg rammer også lidt skævt på et par punkter. Jeg
er ikke enig i, at litteraturen lider under de kvindelige forfatteres dominans.
Denne – lad os da endelig bare kalde den navlepillende – litteratur er ikke
forbeholdt kvinder, flere mænd skriver også i dette formsprog, for eksempel
Jonas Rolsted. Men der er også mange glimrende og ligeledes højt profilerede
unge mænd, der ikke savner spalteplads og anerkendelse. Det er så lidt sværere
at få øje på blandt de unge kvindelige digtere og digteriske prosaister. Og der
har vi efter min mening problemet: Alle disse navlepilleforfattere fortrænger
de, der rent faktisk har noget at skrive om og på. Så længe den egocentrerede litteratur er i højsædet, bliver der ikke lagt videre mærke til de
gode, kvindelige forfattere, der er så uheldige eller kloge ikke at være med på tidens
narcissistisk tendens.
Ind imellem bliver penslen også lidt for bred hos Mette
Høeg. For eksempel kan man ikke beskylde Asta Olivia Nordenhof for at være
navlepiller. Meget af hendes digtning rækker ud mod det omgivende samfund og er
med til at definere en (nu igen) ny rolle for lyrikken: Den samfunds- og
civilisationskritiske. Nordenhof bruger ofte formsproget til at nå frem til
originale linjer og digte, der rækker ud over sig selv. I øvrigt tror jeg ikke,
at man kan være forfatter uden af være selvoptaget, det hører mere eller mindre
med til professionen. Lakmusprøven er, om man formår at formidle indsigten til
noget alment, noget der har relevans for læserne.
Forfatteren Kristina Nya Glaffey må ligeledes lægge navn til
at være blandt de vrede, selvoptagede og navlepillende. Men det er nok mere
kendetegnende for hende som debattør end som forfatter. Hvis man for eksempel
læser hendes Mor og Busser, finder man ud af, at hun ikke kun sidder og
fedter med sit eget ego. Romanen er på mange måder læsværdig, hvis man er til
den repeterende skrivestil. Det er ikke lige min kop te, men mange kan godt
lide det. Tag for eksempel norske Jon Fosse, der med stor sandsynlighed får
Nordisk Råds litteraturpris her i 2015. Man kan virkelig gøre sig uvenner med
mange litterater, hvis man kalder ham et kedsommeligt tudefjæs.
Endelig er jeg heller ikke helt enig i Mette Høegs kritik af
Forfatterskolen. Skolen er klart fokuseret på sprog fremfor plot, men det ved man.
Derfor tiltrækker den også mange sprognørder. Og da mange af disse er unge, har
de ofte begrænsede erfaringer at skrive ud fra. Men alle skal begynde et sted,
og mange debuter har præg af skriveøvelser, men det kan man ikke bebrejde
forfatterne. Man kan bebrejde kritikerne, at de ophøjer det til genialitet.
Ellers kan jeg ikke rigtig finde noget at udsætte på Mette
Høegs indlæg. Det er en blanding af ædende ondt og uhyggelig morsomt. Hendes
gengivelse af et læserbrev, som Maja Lee Langvad og Kristina Nya Glaffey fik
bragt i information, er lige i øjet. De to forfattere skriver nærmest et
personligt brev til Lars Bukdahl, som har formastet sig til at kritisere et par
af deres forfattervenner, som de selv kalder dem. Fy, Lars, er du med eller mod
os – sådan er tonen. Det er tåkrummende pinligt og illustrerer på bedste vis
indavlet i denne lille, men indflydelsesrige klike. At Information overhovedet
vælger at bringe det, understreger blot deres indflydelse.
Kostelig er også Mette Høegs kritik af en ung, ukendt
forfatter ved navn Josefine Graakjær Nielsen, der for en måneds tid siden skrev
en side i Politiken som et led i en forfatterstafet. Den blev indledt således:
”For tiden kan jeg ikke have vaginal sex. Jeg har en foranliggende moderkage.
En placenta prævia. Det generer mig”. Jeg husker tydeligt artiklen – eller hvad
man skal kalde den slags – og rakte straks ud efter min brækpose. For hvad
rager det en læser – mand som kvinde. Dér kan man for alvor tale om
navlepilleri. Og for lige at gentage min pointe: Hvis der ikke var så meget af
den slags i omløb, som tager pladsen op for god litteratur, kunne man grine ad
det. Nu er det snarere til at græde over.
Det er naturligvis sigende, at der skulle en udefrakommende
kritiker til endelig at formulere en kritik af den hypede unge litteratur
skrevet af kvinder. Ingen andre tør. Forfatteren Peder Frederik Jensen har
været ude med lidt af den samme kritik, baseret på læsninger af Roberto Bolaño,
men han satte ikke navne på, så derfor blev det noget luftigt og floromvundent.
Set i det lys er det også problematisk, at Politikens
Litteraturredaktør Jes Stein Pedersen tager så kraftigt afstand til Mette Høeg.
Det lugter af en garanti for, at avisens bogtillæg fortsætter den nuværende
linje, hvor de navlepillende vrøvleforfattere hyldes og forfordeles
spaltemæssigt. Dermed mister Politikens litteraturredaktion relevans. Det er til
gengæld både forudsigeligt og indlysende, at Weekendavisens Lars Bukdahl himler
over indlægget. Han er så indsyltet i hele dette miljø, at han for længst har
mistet relevans som uhildet kritiker.
Til gengæld er det positivt, at Weekendavisens litteraturredaktør
Johannes Baun bragte kritikken. Det viser en vilje til at komme ud af
dødvandet. Så tak til ham og Mette Høeg – et eller andet siger mig, at dette
indspark godt kan blive et vendepunkt i litteraturkritikken på linje med Strunge
og Tafdrups nedsabling af Lola Baidel og Kristen Bjørnkjærs digte i
TV-programmet Bazar dengang i 1984.
Mette Høegs indlæg i
Weekendavisen kan læses kvit og frit via Bibliotek.dk. Log ind og søg på navnet
og avisen, så får man adgang via Infomedia. Hvis man gerne vil have en
uddybning af synspunkterne i dette blogindlæg, kan man læse min bog ”Ukendt
land – et essay om digtning, virkelighed og medier”, Forlaget Torgard 2012.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar