Erling
Aunslev er international ekspert i beskrivelser af tidlig kristen billedkunst.
Og nu er han taget til Rom for at beskrive en hidtil ret upåagtet billedfrise
nede i en af Roms utallige katakomber.
Sådan er
anslaget for Bo Reinholdt nye roman, Kore
hedder den, det græske navn for ung pige. Men også navnet på
frugtbarhedsgudinden Demeters datter, som blev bortført af Hades til Underverdenen,
men hentet tilbage fordi Demeter ellers ville lægge jorden øde. Uden
frugtbarhed, ingen verden. Frugtbarheden besejrer selv døden.
Det er
altid med en smule ængstelse, at man
refererer til den græske mytologi, der senere blev overtaget af romerne. For
hvad ved folk egentlig om hele denne mytologiske verden i dag? Det bliver
hurtigt til noget indviet stof for ældre mennesker – og ganske få yngre – der
har studeret det på universitetet. Den tid er for længst forbi, hvor man ikke
kunne forlade gymnasiet uden at have terpet Odysseen og Ovids Metamorfoser.
Hele den
viden behøver man heldigvis heller ikke for at blive forført af handlingen i Kore, der i bund og grund handler om en
midaldrende mands fortabelse i en ung kvinde. Et par dage efter vor hovedperson
Erling Aunslev er begyndt med sine billedregistreringer i katakomberne, møder
han Kore lyslevende på en plads i Rom. Dér står hun som en af de utallige
forklædte menneskestatuer, der er blevet så udbredte i europæiske storbyer.
Kores hensigt er naturligvis at lokke penge ud af turisterne, og i begyndelsen
er Aunslev da også noget irriteret på hende. Hvad er nu det for noget fjas? Men
ganske hurtigt bliver han selv draget mod hende – ikke mindst fordi hun deler
digte ud til dem, der giver hende en mønt. De kan lyde sådan her:
Store moder, vær med os
Når vort lysår brænder ud
Af overmættet kærlighed
Under dine vinger
Og ved dit bryst
Kan smerten godt begynde
Alt sit væsen
Når vort lysår brænder ud
Af overmættet kærlighed
Under dine vinger
Og ved dit bryst
Kan smerten godt begynde
Alt sit væsen
Aunslev forstår
intet, hverken digtene eller sin egen dragning. Men selvfølgelig tilbringer han
hurtigt alle sine eftermiddage med at betragte Kore, mens han slapper af på
pladsen efter sine beskrivelser af malerierne i katakomberne. Hans oprindelige
afstandtagen til turistfælden er for længst væk, Kore har draget ham med sine
bevægelser og sin mimik. Det er den ældgamle historie om mandens fortabelse i
det kvindelige mysterie, som Bo Reinholdt her genspiller. Men det er ikke
kvinden som lokkedue, og han er ikke Odysseus, der må bindes til masten for
ikke at give efter for sin forførelse. Det er manden, eller mennesket, fristes
man til at sige, der efterhånden lader sine parader falde og dermed giver sig
selv tilladelse til at gå ind i et rum og en stemning, som han bliver nødt til
at udforske.
Naturligvis
sker det uundgåelige: Den ellers så stringente Aunslev bliver mere og mere
ligeglad med sine registreringer og beskrivelser. Alt dette er noget ydre, et
fag han behersker til fuldkommenhed, men det er isoleret både fra ham selv og maleriernes væsen – ligesom
efterhånden hans kone, der sender ham sms’er og kun får ligegyldige svar retur.
Hele den genkendelige verden i Aunslevs indre falder stille og roligt fra
hinanden til fordel for at opklare mysteriet om Kore: Hvem er hun? Hvem er han
selv?
Derefter lægger
romanen ellers fra land i et mysteriespil, der ikke er væsensforskelligt fra Herman
Hesses berømte fortabelsesroman Steppeulven.
Aunslev bliver slugt af sin egen fortabelse, hans kolleger begynder at undre
sig, men det er Aunslev ligeglad med. Han bliver nødt til at løse mysteriet om
denne kvinde og det liv, som hun indgiver ham. Han begynder at forfølge hende,
farer vild, mister hendes spor og begynder at møde andre mennesker, som
udmærket godt ved, hvad fortabelsen i mysteriet indebærer: Man må miste sit
gamle jeg for at erkende det nye, man kan ikke spille på begge heste på en
gang. Sådan leger det guddommelige ikke med os mennesker, det er derfor, at vi
kalder det guddommeligt. Liv og død er kun et åndedræt fra hinanden i det store
spil om enhver, for nu at tage titlen på en anden af den europæiske kulturs
store bøger, når det handler om vores sjæle og bevidsthed.
Som nævnt er
den mytologiske figur Kore, i den græske udgave af mytologien kaldet Persefone,
datter af selveste frugtbarhedsgudinden Demeter. Derfor bliver hun også attrået.
Mytologiens Kore bliver bortført af Hades ned til Underverdenen, ligesom
Aunslev er fanget i sine underjordiske katakomber. Kore bliver først sluppet
fri – af Zeus, ingen andre kan gøre det – da hendes mor nægter kornet at gro og
dermed truer menneskehedens eksistens. I både antikkens Grækenland og Rom blev
Kore og Demeter dyrket i hemmelige kulter, i dag kendt under navnet De Eleusinske
Mysterier. Hvad de egentlig gik ud på, er der ingen, der ved. Men man kan sagtens
forestille sig, at det var det samme, der stod på spil for folk dengang som i
Reinholdts roman: Mandens fortabelse i det kvindelige mysterium og kvindens rolle
som forløser.
Man kan
opfatte mysteriemyten alt efter hvem man er. Det er grundessensen i enhver god
myte. Man får nogle grundrids, der virker genkendelige, men derefter er det op
til en selv at fylde myten ud med sin egen person. En myte går os klogere på,
hvem vi er som menneskeligt fællesskab, men også den enkelte bliver klogere på
sin egen individualitet. En god myte ophæver skellet mellem det alment
menneskelige og den enkelte. I bund og grund er det derfor, at alle religioner stadig
aktualiserer alle disse myter. Myten er transcenderende, det er menneskets
overvindelse af sig selv – og den symboliserer altid, at der er noget i den
enkeltes liv, der ikke er blevet aktualiseret, virkeliggjort. Derfor er det
også en farlig leg – og alt andet end en leg. Fortabelsesmyter er blodig alvor.
Det er Bo
Reinholdts fortjeneste med denne lille roman, at han gennemspiller denne myte
med noget så hverdagsagtigt som en billed- og registrantnørd ved navn Erling.
Der er sgu ikke meget mytisk over sådan et hverdagsnavn. Men når Reinholdt
kobler denne – vel i sin enkleste form banale – historie op på De Eleusinske Mysterier
uden egentlig at gøre noget større væsen ud af det, viser det at myter ikke er
noget, som nogle for længst afdøde folk engang troede på, men at det er det
samme stof, som vi mennesker er gjort af dengang som nu. Og at stoffet altid
rummer mulighed for forandring, hvis man åbner sig over for det ukendte.
Tilmed
kommer der en enkel og god historie ud af det. Kore er spændende på samme måde som en klassisk amerikansk
thriller. Man ved, hvad der sker, men man skal alligevel se den til ende for at
blive bekræftet i sine formodninger, og mere eller mindre ubevidst bliver man
selv helten i dramaet. I øvrigt bygger klassisk filmdramaturgi stadig på
Aristoteles’ dramaforløb som beskrevet i hans Poetik, så heller ikke der er der meget nyt under solen. Men hvis
man som læser kan sætte sig selv i Erling Aunslevs sted – og hvilken mand kan
ikke det – leger Bo Reinholdt godt og grundigt med den dragende fortabelse hen
mod et nyt liv i samme jordiske gevandter.
Men hvordan
ender det med Erling og Kore? Det vil være lidt tarveligt at afsløre her, så
læs selv romanens 120 små sider. Forlaget hedder Escho og er et af landets
mange, spændende undergrundsforlag.
Illustration: Ludwig Tiecks statue af
Persefone.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar