Skulptur af Rudolph Tegner - fra Tegner-museet i Dronninglund |
Dagbladets Informations journalist Anna Ullman havde en
meget fin og aktuel kommentar i avisen forleden. Udgangspunktet var Mads
Holgers folketingskandidatur hos De Konservative, men hendes budskab var vist
et andet: At De Konservative i Folketinget for længst har glemt værdien af
kulturel indsigt, og, som hun skriver ”I dag er marginale kulturkonservative
imidlertid nogle af de eneste i den offentlige debat, der faktisk tillægger
kulturen netop den stærke indvirkningskraft (…) Det egentlige spørgsmål er,
hvorfor vi i grunden finder det så lattervækkende, når nogle borgerlige
debattører formaster sig til at tillægge kulturen et reelt politisk
potentiale?”
Det er et fremragende spørgsmål, og jeg scrollede gennem kommentarfeltet
i netudgaven. Ud af 35 kommentarer latterliggjorde de 34 enten De Konservative
eller Anna Ullman. Så jeg vil gerne perspektivere hendes efter min mening
korrekte pointe: De Konservative tabte kulturelt set fuldstændig fodfæste til
modernisterne og de kulturradikale i 60erne, og hvis man skal finde én god ting
at sige om nullerne, er det, at de kulturelt bevidste konservative kom tilbage
i samfundsdebatten – ikke mindst ved at sætte menneskets individuelle frihed i
centrum.
Det er ikke et frihedsbegreb, der er forbeholdt de
konservative. Man kan gennem kulturhistorien finde mange eksempler på socialt
og revolutionært orienterede personer og bevægelser, der havde samme
udgangspunkt, herhjemme grupper som for eksempel Cobra og Situationisterne. Venstreorienterede
anarkister i mange afskygninger for nu at sætte et andet navn på. Disse
bevægelser tabte kampen om venstrefløjen allerede i 1968, da dogmatikerne satte
sig på definitionen af at være venstreorienteret. Siden har venstrefløjen stort
set sat det fælles frihedsprojekt højere end individets frihed.
Det er naturligvis en falsk modsætning. Det fælles bedste
kommer ikke før individets bedste, det fælles bedste er summen af alt det bedste
i alle individer, for nu at formulere det slogan-agtigt. For mig at se står
dette i skarp modsætning til den herskende diskurs om, at det fælles bedste
opnås ved lovregulering og individkontrol, som stort set alle partier fraset
Liberal Alliance synes at gå ind for. Man kan også sige, at middelklassenormer
har vundet big time – også på venstrefløjen. Det venstreorienterede synspunkt
om frihed og lighed via styrkelse af kulturel indsigt, viden og frihed gik tabt
i det socialdemokratiske dogme om, at al kultur er godt – at der ikke er
forskel på klatmalere og kunstnere, på amatørskriverier og litteratur. Siden
har synspunktet ikke vundet fodfæste igen. Man kan endog se det genspejlet i
den aktuelle debat om litterær reality, hvor en masse middelmådigheder får
spalteplads, så længe de er ”autentiske”. Det svarer til at påstå, at der ikke
er forskel på en Hyundai og en Mercedes, fordi begge mærker er et selvkørende
transportmiddel på fire hjul.
Men tilbage til De Konservative. I folketinget synes
repræsentanterne at være enige om, at kulturel dannelse og indsigt er en privatsag,
og dermed er det Gud, konge og fædreland i samdrægtighed med kolde kontanter,
der er i højsædet. Sådan har det ikke altid været. Dengang før 1960 var
forskellen på Venstre og De Konservative tydelig: For Venstre betød
nærdemokratiet stadig noget positivt, og for de konservative var det vigtigt at
være et dannet, kulturelt vidende menneske. Ellers var man en bonderøv, og så
hørte man hjemme i Venstre.
For et års tid siden fandt jeg en årgang af Danmarks første
reklametidsskrift. Årgangen var 1938, og tidsskriftet hed ”Avertisering”. Det
var stiftet af en E. G. Eberling, som var bonkammerat med forfatteren Jacob
Paludan, der er mest kendt for romanen ”Fugle omkring fyret” – en kommentar til
moderniseringen og industrialiseringen af landets provinsbyer. Begge var
kulturelt bevidste konservative og noget af det sjoveste ved tidsskriftet er,
at der var boganmeldelser i – også selvom det handlede om den nye profession,
reklame. Og det var ikke kun bøger om erhvervsliv og den slags, der blev
anmeldt, det var såmænd også nye digtsamlinger. Redaktionen af Avertisering var
heller ikke bange for at strø om sig med klassiske citater på latin, der ikke
var oversat til dansk. Man kunne naturligvis sin Odysseen og sin Cicero, man
vidste hvem P. B. Shelley og Dante var – og havde læst dem på datidens
katedralskoler og gymnasier.
Den form for klassisk konservativ dannelse blev effektivt
myrdet af Rifbjergs berømte sætning i digtsamlingen ”Konfrontation” fra 1960:
”Poesi: Hvor er mit brokbind”. Ud med alt det gamle lort, og det har ikke siden
vundet fodfæste. I dag er oldtidskundskab og latinundervisning forsvundet, og
med det en stor del af sprogforståelse historisk set. Folk kender ikke kulturhistorien
længere, og i disse dage ser vi endda en radikal minister, som er godt i gang
med at myrde store dele af humaniora, fordi det ikke forventes at kunne betale
sig i fremtiden. Naturligvis var den klassiske dannelse også en klassemarkør,
men den rummede den værdi, at den forstod nutiden i lyset af fortiden og det
fællesmenneskelige gennem tiderne og dermed en mytologisk forståelse af
mennesket som individ i et fællesskab.
Det er i dette lys, at man skal vurdere Mads Holgers
indtræden på den politiske arena. På sin vis er han et opgør mod den herskende
materialisme både til højre og venstre i Folketingssalen. Han er også et oprør
mod middelklassenormerne og kontrolsamfundet. Derfor er han meget velkommen –
naturligvis også for en gammel venstreanarkist som undertegnede. Så kan vi tage
et slagsmål om den økonomiske fordelingspolitisk og den nuværende globale
røverkapitalisme en anden gang.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar