Med sin nye roman ”De usynlige” skriver norske Roy
Jacobsen, født 1954, sig ind i en lang litterær tradition, hvor livet på en
lille ø bliver udfoldet. Der er noget dragende ved små øer, fordi de er en hel
verden i sig selv, et sted hvor mennesket er tvunget til at se det store i det
små. Det er også et sted, der sætter et dybt og varigt aftryk.
Herhjemme har vi store klassikere som Vagn Lundbyes
Anholdt-trilogi og – ikke mindst – Harald Kiddes fantastiske roman ”Helten”, som
vist desværre er gået helt i glemmebogen. Og så naturligvis Martin A. Hansens
”Løgneren”. Alle bøger som man kan få for en slik i diverse antikvariater, og
som er fremragende til rolige ferier. Mindfulness lige dér.
Tilbage til Roy Jacobsen, der ikke er en storsælger
herhjemme – men det er han i Norge. Med rette. Hans sprog er klart og tydeligt,
det er poetisk, men uden at være overgjort. Poetisk sprog handler om at ramme
lige de rigtige ord for at skabe billeder, meddigtning og indlevelse hos
læseren.
”De usynlige” kan det til perfektion. Historien handler om
en lille familie, der bor alene på en lille ø kaldet Barrøy. Ingen i familien kan
længere huske, hvor længe de har boet på Barrøy, men erfaringen om, hvordan man
overlever, er nedarvet. Alt skal kunne modstå de hylende vinterstorme, huse,
dyr, mennesker og grej – og alt skal passe ind i dette minikosmos – ellers går
det galt. Hvis man får en idé til en nyskabelse eller nyanskaffelse, så skal
det passe ind i den cyklus, der er naturgiven. Det nøgne menneske er prisgivet.
Historien om denne familie bliver fortalt gennem barnet Ingrid,
som vi møder allerede som tre-årig. Vi slipper hende igen 15 år efter, og det
fremgår ikke helt, hvornår den foregår, men det lugter af at være fra
slutningen af 1920’erne og frem til Anden Verdenskrig.
Ingrid er det nysgerrige, opvakte barn – den perfekte
hovedperson. Verden, både på Barrøy, de omgivende øer og fastlandet et par
times rotur væk, vokser frem for læseren efterhånden som Ingrid erfarer dens
bestanddele. Sammen med hende lærer vi Handelen, præsten og fastlandsfolkets syn
på øboerne at kende. På sin vis er de imponerede over deres udholdenhed, men de
betragter dem også som nogle uvidende bonderøve. Dybest set er de bare
fremmede.
”Dt usynlige” er den slags bog, hvor de små ting er
spændende. Hold da op – far skød den nyanskaffede hest, fordi den ikke passede
ind i øens cyklus. En hest vil altid være gæst på en ø, hedder det, for om
vinteren er den ikke til gavn – den er bare en ædemaskine.
Titlen ”De usynlige” går på, at øen ikke kan ses fra fastlandet,
men man kan se fastlandet fra øen. På et andet plan står usynlighedsbegrebet også for
alle de ting, der sker, som man ikke kan se, men kun registrere ved at et
familiemedlem pludselig ændrer sig. Et skred i bevidstheden – og bang! – en
person bliver en anden, og det påvirker alle i familien på sådan et lille sted.
Men det usynlige er også den nedarvede erfarings vigtighed, for den udfordres
til stadighed af nye erfaringer. Intet menneske er en ø, som det hedder, men
det gælder ikke mindst for øboere.
Der sker utroligt meget i familien på disse 15 år, hvor vi
følger den. Og det vil faktisk være synd for eventuelle læsere at afsløre noget
af udviklingen, for bogen lever ikke mindst ved sine overraskelser. Men som det
forhåbentlig fremgår her, er det virkelig værd at tage turen med. ”De
usynlige” er kun på lidt over 200 sider – i vore dage kaldes den slags for en
kort roman, forstå det, hvem der kan. Om ikke andet: Det er på alle måder en
meget smuk bog, det er nok den bedste betegnelse.
Den burde i øvrigt finde mange læsere i disse dage, hvor
idealerne er skiftet til at være traveture og kager fra at være udmattersport
og diverse madkure. Slap af, let it be. I foråret læste jeg med stor glæde
Andrea Hejlskovs ”Og den store flugt” om at forlade normalcivilisationen til
fordel for et udmattende nybyggerliv i en svensk udørk. Den bog er en dokumentarisk
beretning, men begge bøger handler om det samme: Det såkaldt enkle livs
tiltrækning – og stenhårde virkelighed.
Alt dette er meget tiltrækkende for det moderne, medierede
menneske. Oh at være offline, oh at stå af ræset, som det hed engang. Som alt
andet findes det ikke uden omkostninger. Og dog. Hvilke omkostninger er der
lige ved at tage fri et par dage for at læse og fundere over ”De usynlige”?
Hvis man er bange for det, er man bange for sig selv.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar